ای مردم! هم اكنون آتش جنگ بين شما و اهل قبله شعله ورشده است، و اين پرچم مبارزه را جز افراد آگاه و بااستقامت و عالم به جايگاه حق بدوش نمى‌كشند

مشرق- امیرالمومنین امام علی علیه‌السلام:‌ پيامبر اسلام (ص) امين وحى پروردگار، و خاتم پيامبران، و بشارت دهنده رحمت، و بيم دهنده كيفر الهى است.
اى مردم! سزاوارترين اشخاص به خلافت، آنكه در تحقق حكومت نيرومندتر، و در آگاهى از فرمان خدا داناتر باشد، تا اگر آشوبگرى به فتنه گرى برخيزد، به حق باز گردانده شود، و اگر سر باز زد با او مبارزه شود. بجانم سوگند! اگر شرط انتخاب رهبر، حضور تمامى مردم باشد هرگز راهى براى تحقق آن وجود نخواهد داشت، بلكه آگاهان داراى صلاحيت و راى، و اهل حل و عقد (خبرگان ملت) رهبر و خليفه را انتخاب مى كنند، كه عمل آنها نسبت به ديگر مسلمانان نافذ است، آنگاه نه حاضران بيعت كننده، حق تجديد نظر دارند و نه آنان كه در انتخابات حضور نداشتند حق انتخابى ديگر را خواهند داشت. آگاه باشيد! من با دو كس پيكار مى‌كنم، كسى چيزى را ادعا كند كه از آن او نباشد، و آن كس كه از اداى حق سر باز زند.

اى بندگان خدا! شما را به تقوى و ترس از عذاب خدا سفارش مى‌كنم، زيرا تقواى الهى بهترين سفارش مومنان، و بهترين پايان نامه كار در پيشگاه خداست،
مردم! هم اكنون آتش جنگ بين شما و اهل قبله شعله ورشده است، و اين پرچم مبارزه را جز افراد آگاه و بااستقامت و عالم به جايگاه حق بدوش نمى‌كشند بنابراين آنچه فرمان دادند انجام دهيد، و از آنچه نهى كردند توقف كنيد، و در هيچ كارى تا روشن نشود شتاب نكنيد، زيرا در آنچه شما اكراه داريد توان تغييراتى داريم.

متن حدیث:

اءَمِينُ وَحْيِهِ، وَ خَاتَمُ رُسُلِهِ، وَ بَشِيرُ رَحْمَتِهِ، وَ نَذِيرُ نِقْمَتِهِ.
اءَيُّهَا النَّاسُ، إِنَّ اءَحَقَّ النَّاسِ بِهذَا الْاءَمْرِ اءَقْوَاهُمْ عَلَيْهِ، وَ اءَعْلَمُهُمْ بِاءَمْرِ اللَّهِ فِيهِ، فَإِنْ شَغَبَ شاغِبٌ اسْتُعْتِبَ فَإِنْ اءَبَى قُوتِلَ، وَ لَعَمْرِي لَئِنْ كانَتِ الْإِمَامَةُ لا تَنْعَقِدُ حَتَّى تَحْضُرَها عَامَّةُ النَّاسِ فَما إِلَى ذلِكَ سَبِيلٌ، وَ لَكِنْ اءَهْلُها يَحْكُمُونَ عَلَى مَنْ غابَ عَنْها، ثُمَّ لَيْسَ لِلشَّاهِدِ اءَنْ يَرْجِعَ، وَ لا لِلْغائِبِ اءَنْ يَخْتارَ.
اءَلا وَ إِنِّي اءُقاتِلُ رَجُلَيْنِ: رَجُلاً ادَّعَى مَا لَيْسَ لَهُ، وَ آخَرَ مَنَعَ الَّذِي عَلَيْهِ.
اءُوصِيكُمْ عِبادَ اللَّهِ بِتَقْوَى اللَّهِ، فَإِنَّها خَيْرُ ما تَواصَى الْعِبَادُ بِهِ، وَ خَيْرُ عَواقِبِ الْاءُمُورِ عِنْدَ اللَّهِ، وَ قَدْ فُتِحَ بابُ الْحَرْبِ بَيْنَكُمْ وَ بَيْنَ اءَهْلِ الْقِبْلَةِ، وَ لا يَحْمِلُ هَذَا الْعَلَمَ إِلا اءَهْلُ الْبَصَرِ وَالصَّبْرِ وَالْعِلْمِ بِمَواضِعِ الْحَقِّ، فَامْضُوا لِما تُؤْمَرُونَ بِهِ، وَقِفُوا عِنْدَ، مَا تُنْهَوْنَ عَنْهُ، وَ لا تَعْجَلُوا فِي اءَمْرٍ حَتَّى تَتَبَيَّنُوا، فإِنَّ لَنا مَعَ كُلِّ اءَمْرٍ تُنْكِرُونَهُ غِيَرا.



«نهج‌البلاغه، خطبه 172»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 27
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۰۷:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۰
    0 0
    عالی. حق با علی و علی با حق است
  • مهدی س ۰۷:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۰
    0 0
    اللهم صل علی محمد و آل محمد عجل فرجهم
  • حقوقدان ۰۷:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۰
    0 0
    این خطبه حضرت علی خیلی عالی و رسا بود. در قانون اساسی ما هم لحاظ شده. مخصوصا اینجاش "وَ لَعَمْرِي لَئِنْ كانَتِ الْإِمَامَةُ لا تَنْعَقِدُ حَتَّى تَحْضُرَها عَامَّةُ النَّاسِ فَما إِلَى ذلِكَ سَبِيلٌ، وَ لَكِنْ اءَهْلُها يَحْكُمُونَ عَلَى مَنْ غابَ عَنْها.." بجانم سوگند! اگر شرط انتخاب رهبر، حضور تمامى مردم باشد هرگز راهى براى تحقق آن وجود نخواهد داشت، بلكه آگاهان داراى صلاحيت و راى باید انتخاب کنند...
  • albert ۰۷:۲۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۰
    0 0
    لعنت خدا بر قاتل امیرالمومنین حضرت علی(ع)..خجالت نمیکشید از اسلام برای خودتون استفاده میکنید
  • ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۰
    0 0
    بابا ولمون کن مبارزه مبارزه ..... مبارزه با کی و چی؟ مردم زیر بار گرانی و بدهی کمرشون شکسته نفست از جای گرم درمیاد
  • ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۰
    0 0
    اما اون گروه شما نیستید از توهم بیاید بیرون!!
  • ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۰
    0 0
    السلام علیک یا امیر المومنین یا علی بن ابیطالب لعنت بر غاصبان حق امامت علی
  • ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۰
    0 0
    ترجمه را از کجانوشتید؟با حدیث نمی خونه
  • ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۰
    0 0
    لا يَحْمِلُ هَذَا الْعَلَمَ إِلا اءَهْلُ الْبَصَرِ وَالصَّبْرِ وَالْعِلْمِ بِمَواضِعِ الْحَقِّ،
  • ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۰
    0 0
    راست میگن شما از دین برای خودتون کاسبی راه انداختید
  • ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۰
    0 0
    خوبه که اون گروه شما نیستید.....
  • علیرضا ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۰
    0 0
    اتفاقا دقیق و درسته. من چک کردم و درست بود
  • ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۰
    0 0
    اهل قبله منظور چه کسانی هستش
  • ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۰
    0 0
    اگر مرد مبارزه باشی کمرت از اینی که هست خیلی قویتر بود و اگه مرد مبارزه نباشی در ثروت هم کمر شکسته می شی.
  • ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۰
    0 0
    مشرق بی بصیرت و بی کفایت
  • ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۰
    0 0
    فرموده های امام رو عملی میکنیم و این افتخار ماست نه مثل بعضیا به حرفاشون به به بگیم و عکسشو عمل کنیم
  • ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۰
    0 0
    اگه همه به حرفای معصومین عمل کنیم هم دنیامونو داریم هم آخرتو و خوشحالم تو کشوری زندگی میکنم که بر پایه خدا محوری بنا شده اللهم احفظ قائدناالخامنه ای
  • محمد علی ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۰
    0 0
    این که امام علی(ع) فرمودند(وَ لَعَمْرِي لَئِنْ كانَتِ الْإِمَامَةُ لا تَنْعَقِدُ حَتَّى تَحْضُرَها عَامَّةُ النَّاسِ فَما إِلَى ذلِكَ سَبِيلٌ، وَ لَكِنْ اءَهْلُها يَحْكُمُونَ عَلَى مَنْ غابَ عَنْها، ثُمَّ لَيْسَ لِلشَّاهِدِ اءَنْ يَرْجِعَ، وَ لا لِلْغائِبِ اءَنْ يَخْتارَ :بجانم سوگند! اگر شرط انتخاب رهبر، حضور تمامى مردم باشد هرگز راهى براى تحقق آن وجود نخواهد داشت، بلكه آگاهان داراى صلاحيت و راى، و اهل حل و عقد (خبرگان ملت) رهبر و خليفه را انتخاب مى كنند، كه عمل آنها نسبت به ديگر مسلمانان نافذ است، آنگاه نه حاضران بيعت كننده، حق تجديد نظر دارند و نه آنان كه در انتخابات حضور نداشتند حق انتخابى ديگر را خواهند داشت.) احتجاج به ادله عقلی می باشد.چرا که طبق امر الهی و دستور وحیانی امامت امت و ولایت امور از آن علی و اولاد مطهر علی(ع) است و حریم این ذوات مقدسه از رأی و نظر خبرگان امت نیز منزه است چرا که اراده ی تشریعی الهی بدان تعلق گرفته است.حضرت روحی له الفداء می خواهند بفرماید که اگر مبنای وحیانی را برای انتخاب رهبر و پیشوا قبول ندارید باید لاأقل به این روش عقلایی پذیرای رهبر خود باشید(یعنی با ادله ی خصم به ایشان احتجاج می کند و این نشان از اهمیت و ضرورت وجود رهبری و حفظ وحدت امت اسلامی و از طرفی علامتی است بر اوج غربت و عمق مظلومیت این امام فانی در اراده و مشیت الهی) البته این فراز نورانی برای زعامت مسلمین در دوران غیبت یک دستور العمل متقن می باشد چرا که اولا فقیهان امت دارای منصب انتسابی به صورت خاص از سوی حضرت حق جل جلاله نبوده و ثانیا باید بوسیله نخبگان فقهی عادل امت یک فرد عالم عادل برای تولیت امور دنیوی و اخروی مسلمین انتخاب شود.
  • ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۰
    0 0
    به (بعضى از گروه‏هاى مسلمانان سپاه معاویه در جنگ صفین) اهل قبله گفته میشد
  • ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۰
    0 0
    اهل قبله یعنی کیا؟
  • ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۰
    0 0
    افرین
  • شاهرخی ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۰
    0 0
    آقا یکی به من جواب بده اهل قبله یعنی چی؟ از کجا بودند؟
  • ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۰
    0 0
    خخخخخخخخ
  • ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۰
    0 0
    شمایی؟
  • ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۰
    0 0
    راست میگه دم از امام علی بزنیم ولی حکومت داری امریکایی را بکار ببریم ( دموکراسی وارداتی) . این هم شده بازیچه! هر وقت مرام امامان و پیامبر در شیوه حکومت داری را متذکر میشیم خواستار قسمت های رحمانیش میشند و قسمت های قهریش را سوء استفاده از روش امامان میدونند. خجالت بکشید از این همه تزویر
  • ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۰
    0 0
    وقتی نمیفهمی و دیگران را بی بصیرت خطاب میکنی هیچی بهت نمیگم تا توخریت خودت درجا بزنی
  • ۱۶:۴۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۰
    0 0
    البرت چند وقتی نبودی از شر اراجیفت راحت بودیم باز سر از خاک برداشتی؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس